MY BLOG

Daisypath Friendship tickers

OUR ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, December 16, 2010

Berjimat untuk hidup yoo!!

Dulu masa zaman hingusan, muda mudi, kalau pergi shopping barang-barang dapur dengan emak, wajib dan sah membodek emak untuk beli apa-apa sahaja… Huwaaa.. Waktu tu kira boleh beli apa sahaja la, ingat emak ayah cop duit la.. Amboiii, bukan kemain lagi aku…Ala, bukan bodek nak beli apa pun, setakat lepas beli pencuci muka aja pun.. Kalau nak beli baju ke apa ke, mesti xdapat, sebab adik beradik ramai, dan mesti fikir nanti tahap kejelesan akan naik secara mendadak.. Hahaha.. Tapi, sekarang dah cukup besar, dewasa dah, matang dah.. Dah tak pandai nak bodek-bodek sebab tahu emak ayah pun dah habis bergolok bergadai untuk kami adik beradik dah… Kalau nak beli apa-apa ke, silalah guna duit kerajaan.. Nasib baik kerajaan baik, tanggung aku adik beradik belajar.. Hohohoho…. Ok, sebagai ganjaran, aku akan berkhidmat sepenuh jiwa dan ragaku untuk mu kerajaan..

Okay, bila cerita pasal berjimat cermat ni, aku rasa aku bukan antara orang yang pandai nak berjimat cermat.. Memang aku tak mewarisi bakat terpendam emak aku yang sangat hebat dalam nak berjimat cermat.. Kalau Rm20 kat pasar Ipoh pun, emak aku boleh beli macam-macam untuk makan seminggu.. Hebat emak aku.. Banyak nak kena belajar dengan emak aku…Sayang emak aku..

Tapi, bila aku dah mula masuk alam kerjaya ni, lagilah aku kena berjimat cermat.. Kena berjimat untuk beli belah, makan pakai, kenderaan, holiday dan semua-semua la yang menggunakan DUIT!!! Aishhhh, emak ayah aku pernah kata kat aku, gaji ayah aku yang dulu rm700 tu pun boleh sara kami 5beradik, siap masuk universiti semua, tak kan la aku yang bergaji ribu ++  xboleh nak sara hidup aku dan keluarga kot… Huwaaaa… Satu tamparan wanita untuk aku tuh.. hehehehehe.. InsyaAllah aku akan belajar berjimat cermat mulai sekarang…

Kalau dulu, nak beli barang-barang, aku malas nk buat list apa yang nak kena beli atau tak, atau dengan kata nama lain, LIST KEPERLUAN & KEMAHUAN.. hahahaha… Tapi, ajaib, sejak aku duduk dekat PR ni, aku dah rajin nak tulis-tulis list nak beli apa.. Sebab belajar berjimat la katakan….IMG_3700

Ini list sebelum aku nak beli barang-barang kat Billion PR

Yesss, aku berjaya dengan jayanya membeli barang-barang diatas… Xada tambahan pun, tapi, bila aku lalu dekat frozen food, tiba-tiba nampak ayam dan nuget yang sedap xterkata, lantas aku amik mereka berdua dan tanpa segan silu membayarnya untuk kali kedua plk….. Huwaaa… Lari bajet list aku.. Tapi, xpelah, kerana mu makanan!!!

IMG_3702

4 comments:

CraZee KenTanG said...

Betollllll!! I pon ngah kempen berjimat cermat skang nih. Kita kena cermat sbb kita tataw apa yang akan mendatang. Beli apa yang perlu jee. hehe. Live simply but happily.

zacky786 said...

hahaaa ..~~ berjimat cermat amalan mulia..!

PUAN PIA said...

betul tu fatin... sekarang ni pun dh kena start menabung tau!!

PUAN PIA said...

@zacky.. moh2 kita berjimat

Post a Comment

Mendoakan Puan Pia dapat baby ramai & comey .. hehehehe

Related Posts with Thumbnails